Autonoom

Column door Bert Flipse.

Er gaat tegenwoordig vrijwel geen dag voorbij of er zijn berichten te lezen in de media over autonoom rijden. Vrijwel alle autofabrikanten steken vele miljarden in de ontwikkeling om uiteindelijk auto’s op de weg te zetten die volledig zelfstandig kunnen rijden.

Naast de autofabrikanten buitelen de google’s, ubers en apple’s van deze wereld over elkaar heen om elkaar de loef af te steken wie als eerste testen op openbare wegen mag uitvoeren. Scorelijsten worden bijgehouden van welk land het beste klimaat biedt voor de inzet van autonoom rijdende auto’s en er zijn zelfs gradaties gemaakt hoe autonoom een auto nu daadwerkelijk is.

Hoe zinvol zijn deze investeringen? Hoe belangrijk is het dat een auto volledig autonoom zou kunnen rijden? Willen we dat eigenlijk wel? De technieken om auto’s volledig autonoom te laten rijden zijn heel erg complex en vreselijk kostbaar en wat is de winst? Het is in elk geval wel zo dat er veel waardevolle systemen zijn in moderne auto’s die om veiligheidsredenen kunnen ingrijpen in het gedrag van de chauffeur. Dankzij deze systemen zijn inmiddels al vele mensenlevens gespaard. Veel van deze systemen komen steeds vaker standaard voor in duurdere maar ook in midden en kleine klasse auto’s. Het zijn systemen die altijd paraat zijn en voor de bestuurder op een onverwacht moment een bijdrage leveren aan een veiliger weggedrag.

Bij grotendeels autonoom rijdende auto’s wordt de situatie precies omgedraaid. De auto zal bijna alles zelf goed regelen alleen de bestuurder moet altijd alert blijven om in een onverwachte situatie te kunnen optreden. Naar mijn idee zijn er weinig mensen die dat een aantrekkelijk idee vinden. Waarom zo vreselijk veel investeren als je toch nog altijd zelf alert moet blijven?

Wat ik ook niet begrijp is waarom er over autonome auto’s zoveel te doen is terwijl er volgens mij vervoersmiddelen zijn die veel eenvoudiger autonoom rijdend te maken zijn. Neem de trein, de tram of de metro. Deze vervoersmiddelen rijden op een vaste rails die al vol met veiligheden zit. Het zou voor de ontwikkelaars van autonoom rijdende auto’s een peulenschil moeten zijn deze autonoom te maken. Waarom horen we daar zo weinig over?

Stel dat alle auto’s autonoom kunnen rijden, dan lijkt het logisch dat je deze auto ook niet voor jezelf houdt. Je laat er één voorrijden wanneer nodig en zodra je op de plaats van bestemming bent gaat de auto naar de volgende klant. Als het zo eenvoudig wordt en massaal dan zal het ook wel goedkoop worden. Iedereen zal daar dan dus gebruik van maken en vervolgens rijden al die auto’s in een lange rij keurig achter elkaar. Alsof ze over een rails rijden. Alleen het laatste stukje van de route is nog een persoonlijk klein stukje. Dit lijkt wel verdacht veel op iets wat we vandaag een trein een bus of metro noemen. Met dat verschil dat we allemaal in onze eigen kleine cocon zitten bomvol met de meest geavanceerde technologie om dat mogelijk te maken.

Bij veel artikelen over autonoom rijden staan science fiction foto’s van een dame of een heer die een krantje leest op de bestuurderspositie van een auto. Dit beeld wordt bijna verheerlijkt, terwijl het op dit moment zwaar bestraft wordt wanneer iemand in de file in een vrijwel autonoom rijdende auto een telefoon in de hand houdt. Ik ben groot voorstander van heel veel techniek die ondersteuning biedt om de veiligheid in en om de auto te waarborgen, maar laten we vooral zelf actieve en alerte bestuurders blijven. Wat mij betreft zouden de enorme investeringen in autonoom rijden veel beter besteed kunnen worden aan het volledig energieneutraal maken van vervoer.