Blend Brothers veroveren de wereld met hun unieke concept

Een nieuwe smaak verzinnen voor Ben & Jerry’s, de productlancering van een chocoladesoort van Callebaut in Shanghai begeleiden en de muziek en catering verzorgen van een grote kunsttentoonstelling in Hongkong. De Zeeuwse broers Hendrik (32) en Kamiel (29) Buysse draaien er hun hand niet voor om. Met hun bedrijf Blend Brothers reizen ze de hele wereld over.

Ze zijn ook veel in Nederland. “We zijn opgegroeid in Waterlandkerkje en zijn in de buurt gebleven. De thuisbasis van ons bedrijf is Oostburg”, zegt Hendrik. En Kamiel: “Hier kennen we veel mensen en leveranciers, dus voor ons was het logisch om ons bedrijf hier op te starten.” Los van hun bedrijfsmatige redenen, zijn er genoeg andere redenen waarom Hendrik en Kamiel graag in Zeeland zijn. “We zijn in de polders opgegroeid, op de boerenbuiten, met de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. Van die mooie natuur geniet ik nog steeds”, zegt Kamiel. “Als kind konden we lekker buiten spelen en ravotten. Alhoewel, we sloegen elkaar altijd de kop in”, lacht hij bij het ophalen van die herinnering.

Wat doen de Blend Brothers nou eigenlijk?

Is de strijdbijl inmiddels begraven? “Ja, zeker”, bevestigt Hendrik. “We zetten nu samen als Blend Brothers iets moois neer. Drie jaar geleden zijn we gestart en het gaat supergoed. Het is fijn om zo met je broer te kunnen samenwerken.” Dat is zeker fijn, maar wat doen de Blend Brothers nou eigenlijk? “We hebben allebei ruime ervaring in de horeca opgedaan, maar we wilden geen vast restaurant openen. We zijn nu een horecabedrijf met verschillende facetten waarbij we eten, drinken en muziek combineren. Het varieert van nieuwe smaken of smaakcombinaties creëren voor grote namen als Callebaut en Bacardi tot de complete organisatie van een bedrijfsevent. Maar ook de lancering van een nieuw product, het bedenken van nieuwe concepten voor restaurants en het uitbrengen van een eigen kroketlijn ‘Meatcorn’ horen tot ons assortiment. Het komt dus neer op consulting, evenementen, catering en productontwikkeling. Het is vanzelf zo gegroeid en we hebben nog veel meer ideeën”, zegt Hendrik.

Geen restaurant of cateraar, maar ons eigen concept

Hoe de Zeeuwse ondernemers in zo’n korte tijd bij zulke grote namen en events terechtgekomen zijn? “We gaan zelf op zoek en komen op beurzen, evenementen en maken gebruik van ons netwerk. Ook komen mensen regelmatig via via bij ons terecht. We zijn geen restaurant of cateraar, maar hebben ons eigen concept ontwikkeld. We leveren maatwerk voor onze opdrachtgevers. Dat doen we met veel plezier. We halen er echt voldoening uit”, legt Hendrik uit.

‘We komen uit een familie met liefde voor lekker eten en koken’

Het begon bij liefde voor lekker eten

Al deze kennis komt voort uit hun jeugd, opleiding en ervaring. “We komen uit een familie met liefde voor lekker eten en koken met verse producten en goede ingrediënten. Daar begon het mee.” Hendrik studeerde aan de Hotelschool, deed een sommeliersopleiding en werkte later in sterrenrestaurants als Oud Sluis en De Kromme Watergang. Kamiel studeerde evenementenmanagement en deed ervaring op bij Pure C. Tijdens hun opdrachten in andere delen van de wereld komen ze altijd met allerlei smaken, technieken en ideeën terug. Maar als het op de Zeeuwse smaken en producten aankomt, hebben de heren niks te klagen. “Verse vis, witte asperges, zilte groenten, schaal- en schelpdieren, allemaal kraakvers. Heerlijk!”

De Blend Brothers hebben een eigen kroket ontwikkeld, de Meatcorn. Aflopen jaar wonnen ze hiermee het ‘Beste Festivalgerecht’ op Tomorrowland. Ook eens proeven? De Meatcorn is verkrijgbaar bij Horeca Totaal. Lees er meer over op www.blendbrothers.nl

Tekst Kim de Booij

Fotografie Limit Fotografie