‘Eén bedrijf, vijf gezinnen’

ITN Groep

In 1997 startte Hans Niewenhuijse installatiebedrijf ITN Groep op. Inmiddels is het een van de grootste installatiebedrijven van Zeeland en staat de volgende generatie, bestaande uit vier broers en een zus, aan het roer.

Johan, Ard, Gert-Jan, Mark en Jeanneke: één voor één sloten ze zich in de loop der jaren aan bij het bedrijf van hun vader. Vorig jaar werd het stokje officieel aan hen overgedragen. Gert-Jan: “We hebben groot respect voor onze vader, hoe hij dit bedrijf opbouwde. Wat hij in zijn eentje moest doen, doen wij nou met zijn vijven. Maar samen kunnen we wel meer aan, zeker omdat we allemaal ons eigen specialisme hebben. Johan is onze whizzkid, hij is technisch directeur. Ard heeft lange tijd in de buitendienst gewerkt en weet nu dus als operationeel directeur heel goed die kant van het bedrijf te runnen. Mark startte als monteur en zorgt als facilitair directeur dat het ons bedrijf aan niks ontbreekt. Jeanneke volgde een opleiding in het sociaal domein en zet deze kennis nu in als P&O directeur. En ik heb een financiële achtergrond, dus ben financieel directeur.”

Meer inzicht

Bij de overname werd zakelijk alles goed geregeld. Gert-Jan: “We keken hierbij vooral naar het zakelijk belang in de vorm van financiën, doelen en verantwoordelijkheden. Maar nog niet zozeer naar onze privédoelen en financiën. Het leek me goed om daar ook wat meer inzicht in te krijgen.” Gert-Jan wendde zich tot Rabobank. “Zij weten natuurlijk meer dan ik en kennen alle ins en outs op het gebied van vermogensplanning. Drie adviseurs Private Banking, Karin Jumelet, John de Jager en Frank Kristelijn, gingen voor ons aan de slag.”

 

Van zakelijk naar privé

Adviseur John de Jager legt uit: “We wilden de financiële situaties van de vijf ondernemers en hun gezinnen gescheiden behandelen. Want hoezeer ze op zakelijk vlak ook op één lijn liggen, per ondernemer kunnen de privésituatie, -wensen en -doelen voor de toekomst heel verschillend zijn. Daarom kozen we ervoor om met meerdere adviseurs te werken en iedere privésituatie, zoals vermogen, gevolgen pensioen, overlijden, arbeidsongeschiktheid en eigen woning, apart in kaart te brengen.”

 

Meteen vertrouwd

“Mijn vrouw en ik hadden Karin als adviseur”, vertelt Gert-Jan. “Het contact voelde meteen heel vertrouwd. We praatten echt over van alles: normen, waarden, kinderen, doelen en hobby’s. Karin vroeg ook naar allerlei zaken waar we zelf nog niet zo bij stilgestaan hadden, zoals of we voor een vakantiehuisje zouden willen sparen. Vervolgens werd een financieel plan opgesteld dat inzicht gaf in hoeverre we op schema lagen om onze doelen te bereiken.”

Verrassend

Als financiële man had Gert-Jan daar natuurlijk zelf wel al een beeld bij. “Toch kwamen er verrassende dingen uit het plan naar voren. Dat gold voor ons alle vijf overigens. Eén item hadden we allemaal gemeen: dat we een ander idee hadden bij hoe we er bij arbeidsongeschiktheid of overlijden voorstonden. Tijdens de zakelijke besprekingen hebben we als broers en zus afgesproken dat we in die situaties de aandelen van die broer of zus zouden overkopen. Dat levert de persoon of de nabestaanden een mooi bedrag op. Maar nu blijkt dat op de lange termijn het voordeel een stuk minder kan zijn dan wanneer je nog bijvoorbeeld twintig jaar vruchtgebruik van de aandelen zou hebben.”

 

Goed voor elkaar zorgen

Het zette de ondernemers aan het denken. Gert-Jan: “We willen goed voor elkaar zorgen, zeker als iemand in zo’n nare situatie komt, maar doen we dat eigenlijk wel met de huidige zakelijke afspraak?” De adviseurs zagen dat dergelijke privégevolgen van zakelijke besluiten vaak onvoldoende worden doorgerekend. Karin: “Het is ook heel lastig, want hoe groot moet de zak met geld zijn voor een onbezorgde toekomst? Dat is per ondernemer en gezin heel anders. Juist dat maken wij met vermogensplanning inzichtelijk.”

 

Ruim de tijd

Johan, Ard, Gert-Jan, Mark en Jeanneke spraken nu voor het eerst ook onderling over hun privéplannen. Gert-Jan: “Je hebt het dan ineens over heel andere dingen. Hé, zit jij op termijn ook aan een vakantiehuisje te denken? Oh, denk jij ook aan eerder stoppen met werken? Je leert elkaar nog beter kennen. En nu kunnen we ook op zakelijk vlak op bepaalde privédoelen gaan voorsorteren. We zijn nog jong, tussen de 30 en 42 jaar, dus hebben ruim de tijd om het goed te regelen. Dat geeft een gerust gevoel. Voor ons en onze partners. We hebben het inzicht en weten waar we staan. Nu is het alleen nog een kwestie van af en toe herijken. Doordat we onze adviseurs nu beter kennen, nemen we hiervoor ook sneller contact met hen op. Ze denken echt met ons mee. Dat voelt goed.”

‘We hebben groot respect voor onze vader, hoe hij dit bedrijf opbouwde’

Ook meer inzicht in uw financiële situatie?

Wat u wilt bereiken is heel persoonlijk. Vermogensplanning gaat over hoe u uw vermogen kunt laten werken voor uw persoonlijke doelen. Wat vindt u belangrijk? Hoe is alles geregeld op het gebied van pensioen, zorg voor nabestaanden en de gevolgen van arbeidsongeschiktheid? De adviseurs van Rabobank hebben jarenlange ervaring en kunnen u met deze vraagstukken helpen. Zij geven u graag inzicht in uw financiële situatie en uw mogelijkheden. Zo kunt u weloverwogen beslissingen nemen en gaat u een financieel gezonde toekomst tegemoet.

 

Private Banking

(0113) 24 80 00

rabobank.nl/privatebanking

Tekst  Kim de Booij  |  Fotografie  Suzan Fotografie