‘Formule E’ – Bert Flipse

Na een afwezigheid van 35 jaar is in het weekend van 5 september 2021 de Grand Prix Formule 1 van Nederland teruggekeerd op Circuit Zandvoort. Het werd een editie die inmiddels al legendarisch te noemen is. In eerste instantie zou het evenement al een jaar eerder hebben plaatsgevonden echter Corona gooide roet in het eten en er volgde een jaar uitstel. Ondanks een jaar uitstel is het diverse organisaties met vele pogingen niet gelukt het evenement tegen te houden. Stikstof, CO2 uitstoot, Corona, Zandhagedis en de Rugstreeppad konden allemaal niet voorkomen dat Zandvoort aan de zee op de eerste vrijdag, zaterdag en zondag van september de place to be was.

Voorafgaand aan het weekend van 5 september bleef het zomerse weer wekenlang uit, zomer 2021 kan de boeken in als een erg matig zomer wat het weer betreft. In het weekend voorafgaand aan de Nederlandse Grand Prix werd de editie op een steenworp afstand in het Belgische Spa zelfs geplaagd door urenlange regenval. Uiteindelijk kon de echte wedstrijd niet eens doorgaan. Jammer voor Max Verstappen, maar het weer moeten we gelukkig nog steeds nemen zoals het is. Heel anders was het weekend in Zandvoort, zonnebrandcrème, parasols, verkoelende drankjes het was allemaal in ruime hoeveelheden nodig. Het werd een erg mooi zomers weekend.

 

 

“Het werd een erg mooi zomers weekend”

Er is heel erg veel gedaan om de Grand Prix zo verantwoord mogelijk te laten plaatsvinden, natuurlijk reist het F1 circus een jaar lang de hele wereld over met de nodige milieubelasting tot gevolg. En natuurlijk stoten de F1 bolides de nodige CO2 en fijnstof uit. Maar anderzijds is de organisatie er alles aan gelegen geweest het hele evenement zo duurzaam mogelijk te maken. Het zou de groenste Formule 1 ooit geweest moeten zijn. Toegegeven we hebben heel veel fietsende bezoekers gezien en ook de NS heeft een flinke bijdrage gedaan om bezoekers elektrisch richting het circuit te vervoeren. Daarbij waren de meeste treinreizigers ook nog eens op tijd (het kan dus wel). Daarnaast is er veel gedaan aan het verminderen van wegwerpplastic, (onnodig) helikoptergebruik, regionale inkoop etc.

Wat mij eigenlijk het meest verbaasd is dat de auto’s in de allergrootste en meest vooruitstrevende racecompetitie ter wereld nog steeds aangedreven worden door een brandstofmotor. Weliswaar wordt er gebruik gemaakt van hybride techniek maar de basis is toch een traditionele brandstofmotor. De Formule 1 was altijd het platform waar heel veel nieuwe uitvindingen en technieken werden uitgetest en geoptimaliseerd. Veel van deze uitvindingen zijn later toepasbaar gemaakt voor gewone auto’s waar u en ik nu in rijden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de reeds genoemde hybride techniek. Maar ook besparing van brandstof is een groot item geweest in de Formule 1 aangemoedigd doordat het tanken tijdens de race werd verboden. Momenteel is voor gewone auto’s een grote omschakeling gaande van brandstof aangedreven motoren naar batterij elektrisch aangedreven motoren. Daarvan zien we echter in de Formule 1 nog niets terug.

Er is een autosportklasse genaamd Formule E World Championship. Voor de leek lijken de auto’s in die categorie erg veel op Formule 1 auto’s, maken veel minder lawaai en gaan “slechts” ongeveer 280 km/h. Deze raceklasse is echter veel minder bekend dan de echte Formule 1. Inmiddels zullen er weinig Nederlanders zijn die nog nooit van Max Verstappen hebben gehoord. Maar wie kent Nyck de Vries? Seizoen 2020-2021 Wereld kampioen Formule E! En toch is het streven van die jongen de echte koningsklasse te bereiken en dus lonkt hij naar een stoeltje in de Formule 1. Waarom zouden fabrieksteams nog gigantisch investeren in nieuwe brandstofmotoren terwijl het zo belangrijk is dat de elektrische auto doorontwikkeld. Wat moeten we nog met een superieur doorontwikkelde brandstofmotor?

Misschien kunnen de actie groepen die de Formule 1 graag hadden tegengehouden gaan lobbyen voor een Formule E race op Zandvoort. Vrijwel fluisterstil door de mooie duinen, toeschouwers een stuk minder en zeker op de fiets. Uniek en voor de eerste keer in Nederland. Er is vast een Prins te vinden om een steuntje in de rug te geven.

Bert Flipse – Van Mossel Autolease ZuidWest