Levertijden – Column van Bert Flipse

Precies elf jaar geleden schreef ik een column voor dit magazine met als titel: Stuurloos. In de column werd een vergelijk gemaakt tussen een stuurloos mammoetschip en het onderwerp rekeningrijden. Het kabinet Balkenende IV was gevallen en rekeningrijden werd bestempeld als controversieel onderwerp. Inmiddels kunnen we concluderen dat er al tientallen jaren over rekeningrijden wordt gedacht en gesproken maar dat het tot op heden nog steeds niet is doorgevoerd en dat er weer opnieuw over gesproken zal worden.

Via het stuurloze mammoetschip kwam ik tot een actualiteit van nu. Op het moment van schrijven van deze column ligt in het Suezkanaal het mammoetschip Ever Given overdwars in het kanaal. Hierdoor kunnen tientallen schepen hun weg niet vervolgen. Zij liggen werkeloos te  wachten tot onze vaderlandse trots Smit Salvage het akkefietje van de berging zal klaren. Het Suezkanaal is een druk bevaren route, we kregen te horen dat 12% van alle wereldhandel door dit kanaal wordt vervoerd en daarmee is blijkbaar het duizelingwekkende bedrag gemoeid van 400 miljoen dollar per uur!

Veel Europese bedrijven verwachten oplopende levertermijnen voor allerlei producten. Een van die producten betreft chips en dan niet de versie van Croky maar de ieniemienie kleine onderdeeltjes die tegenwoordig in ieder elektronisch apparaat zitten. Door Corona uitdagingen was er al een serieus probleem voor voldoende productie, deze situatie zal het er niet beter op maken. Aangezien iedere auto ongeacht of dit een elektrische versie is of niet, uitgerust is met tientallen elektronische regelunits, stelmotoren, computers, navigatiesystemen, telefoon etc. zal het u niet verbazen dat de auto-industrie vele chips verwerkt.

“Veel Europese bedrijven verwachten oplopende levertermijnen voor allerlei producten”

Sinds Corona zijn intrede deed hebben autofabrikanten de productie flink teruggedraaid en de behoefte aan chips was zodoende een stuk minder. Blijkbaar is een chip een chip en fabrikanten schakelden probleemloos over tot levering van chips aan producenten van telefoons en spelcomputers. Daar is blijkbaar in Coronatijd wel erg veel vraag naar. Helaas voor de autobranche is deze interesse niet zo tijdelijk en nu de autoproductie weer volledig up en running zou moeten zijn wordt dit afgeremd door een mondiaal gebrek aan chips. Een grote brand in een chipsfabriek in Japan zal deze situatie alleen maar erger maken. Diverse autofabrikanten hebben besloten tot noodzakelijke productie-stops of zijn daar zelfs al toe overgegaan.

Na een rampzalig jaar voor de verkoop van nieuwe auto’s is de branche vol enthousiasme aan een nieuw jaar begonnen. Het lijkt er echter op dat nieuwe auto’s wel verkocht en besteld kunnen worden maar of ze binnen een redelijke termijn geleverd gaan worden is nog maar de vraag. De lang beloofde serie aan nieuwe types en merken elektrische auto’s begint inmiddels een beetje op gang te komen maar ook daar spelen levertijden een belangrijke rol. Fiscaal voordeel voor elektrische auto’s wordt na dit jaar immers weer een beetje afgebouwd en voor sommige types lijkt gegarandeerde levering dit jaar al buiten zicht te komen. De Ever Given zal inmiddels weer wel rondvaren op de wereldzeeën, wie staat er op om het akkefietje chips tekort even op te lossen?

Bert Flipse – Van Mossel Autolease ZuidWest