Waterdream

-advertorial-

“Ik zie varen als het ultieme genot. De vrijheid op het water. Ik weet niet wat het is, maar binnen vijf minuten heb je een heerlijk vakantiegevoel”, zegt Prins Bernhard van Oranje. En dat gevoel is precies wat hij de klanten van zijn bedrijf Waterdream ook gunt.

“Ik doe al van jongs af aan watersport in de breedste zin. Zeilen, surfen, waterskiën, ik vind het geweldig. Mijn eerste eigen boot was een klein sloepje. Zo eentje die omsloeg als je te ver aan één kant ging zitten.” Dat brengt ons meteen op een kenmerk van veel sloepen: instabiliteit. “Ze gaan inderdaad met een beetje wind al alle kanten op. Bovendien word je bij iedere golf nat en als je er snel mee wilt varen, maak je ongekende hekgolven. Ben je eenmaal klaar met varen, dan moet je de boot vaak ook weer afdekken, want zelflozend zijn de meesten niet. Ik zie het zo: ze zijn geschikt om in te dobberen, om mee van een zinkend schip gered te worden, maar niet om in te varen”, grapt Bernhard.

Beste van beide werelden

Dit is in de verste verte niet te vergelijken met de sloepen die hij nu zelf met Waterdream bouwt. Hoe is dat zo gekomen? “Ik had al in allerlei verschillende boten gevaren en merkte dat het nooit helemaal en/en was. Je koos óf voor een gezellige dag cruisen met familie en vrienden óf voor een dag spelen met een snelle boot waarachter je bijvoorbeeld kunt waterskiën. Nu heb ik al wat oudere kinderen en u begrijpt, die krijg ik echt niet meer mee voor alleen dat eerste. En eerlijk gezegd, vind ik dat zelf ook nog steeds helemaal te gek. Maar dan ben je al snel aangewezen op een snelle rib of iets dergelijks. Deze zijn vaak niet comfortabel genoeg om gezellig met zijn allen in te zitten. De sloepen zijn dat wel, maar die hebben niet de juiste vaareigenschappen. Ik wilde een droomboot bouwen, waarin het beste van beide werelden zou zitten.”

Nederlands ontwerp en makelijk

Samen met Lex Sluyter ging hij dit avontuur aan. Het resultaat is verbluffend. Een prachtige lijn sloepen met ultieme vaareigenschappen, veel comfort en weinig onderhoud. Ze zijn in Nederland ontworpen en met de hand gemaakt. De goede vaareigenschappen zijn onder meer te danken aan het onderwaterschip. Dit is ontworpen op basis van zeewaardigheid en stabiel en sterk genoeg om snelheden tot wel 90 km/u aan te kunnen met een 400 pk motor.

Tegelijkertijd geniet je van het comfort en de ruimte van een sloep en kun je, als je wilt, ook heerlijk cruisen aan 12 km/u. Natte voeten krijg je door het slimme hoge ontwerp niet. En ze zijn zelflozend, dus afdekken is niet nodig. Mede dankzij het aluminium, waar alle sloepen van Waterdream van gemaakt zijn, zijn ze onderhoudsvrij en licht van gewicht, dus makkelijk trailer-baar.

‘Ik wilde een droomboot bouwen’

U koopt een beleving

Het is dus gelukt. Waterdream heeft het beste uit twee werelden inderdaad bijeen gebracht. Maar daar stopt het niet. Het wordt nog beter. “Er is tot in detail nagedacht over elk onderdeel van de sloep. Alles klopt. Maar we willen ook dat mensen echt hun eigen droomboot kunnen realiseren, dus zorgen we dat alles op hun wensen aan te passen is. Van vorm en motorinhoud tot kleur en accessoires. Alles kan gecustomised worden.” Het plaatje wordt helemaal compleet als u weet dat ook de service van Waterdream tot in de puntjes verzorgd is. “Bij ons kopen mensen geen boot, maar een hele beleving”, aldus Bernhard.

Vlissingen – Londen

Over een beleving gesproken. Daarvan heeft Bernhard afgelopen herfst een heel bijzondere achter de rug. Hij voer van Vlissingen naar London, een tocht van wel 300 kilometer in een Waterdream S-850 Speedster. “Toen we vertrokken, waren de weercondities verre van ideaal. Maar we hadden het om die reden al twee keer eerder afgeblazen en dat doe je geen derde keer, dus we besloten het gewoon te proberen. Het was absoluut heftig, met windkracht 6 vol op de kop tegen, korte golven en sterke stromingen. We zaten eigenlijk vijf uur lang in een rollercoaster, waarbij we tientallen keren volledig los over de golven sprongen. Het was de ultieme test voor de boot, de klappen waren mega. Uiteindelijk kwamen we ter hoogte van Ramsgate in rustiger vaarwater terecht en konden we 70 km/u gaan varen. Mijn oudste zoon was er ook bij en genoot net zozeer als ik. Het moment van samen London binnenvaren was echt magisch.”

Nieuw: de 65’ California

Een magisch moment van heel andere orde, zit er binnenkort aan te komen. De lancering van een heel nieuw ontwerp van Waterdream: de 65’ California. “Deze boot heeft zo’n waanzinnig mooie lijn, het is zo’n schoonheid, een schilderij bijna”, spreekt Bernard vol passie. Benieuwd? Nog heel even geduld. Na drie jaar ontwerpen en bouwen wordt de 65’ California in juli eindelijk gelanceerd. 

Tekst Kim de Booij 

Fotografie beschikbaar gesteld door Waterdream