Bart Veenman over de toekomst van loyaliteit

Samenwerken en binden is de kracht van ondernemen in de de huidige tijd. Een lokale ondernemer lijkt het in veel gevallen niet meer alleen te kunnen redden en is op zoek naar een samenwerking met collega-ondernemers.

‘De klant heeft met jouw eigen klantenkaart voordeel bij zowel collega-ondernemers als bij grote online spelers. Dit tilt loyaliteit naar een hoger niveau’

Het loyaliteits-programma dat Lyoness biedt in 47 landen zorgt voor deze samenwerking, welke geautomatiseerd en voordelig verloopt. De consument spaart punten én krijgt een percentage van het aankoopbedrag teruggestort. De ondernemer bouwt klantenbinding op, profiteert wanneer elders aankopen gedaan worden, ontvangt veel marketingondersteuning en werkt samen met collega-ondernemers.

Wat maakt loyaliteit via Lyoness anders?

Naast het stimuleren van herhaalaankopen en hogere bestedingen, wat de basis is van een goed werkend loyaliteitsprogramma, ontvangen ondernemers tevens nieuwe klanten door de samenwerking met andere ondernemers.

“We bieden één pas voor alle ondernemers, namelijk de Cashback Card, welke te gebruiken is bij alle ondernemers die aangesloten zijn,” aldus Bart Veenman, directeur van Lyoness Nederland. “Wel heeft de ondernemer de mogelijkheid om haar eigen look & feel aan de pas te geven, wat daarmee tevens het visitekaartje van de ondernemer vormt.

De klant heeft met jouw eigen klantenkaart voordeel bij zowel collega-ondernemers als bij grote online spelers. Dit tilt loyaliteit naar een hoger niveau, wat verder gaat dan het bieden van voordeel in de eigen onderneming. Hier blijkt voor de consument de behoefte te liggen.”

Hoe verloopt de ontwikkeling van Lyoness tot op heden?

Al enkele jaren is het bedrijf actief in Nederland, maar gevoelsmatig is men nu pas begonnen met het ontwikkelen van de markt. “We zijn rustig van start gegaan. Enkele opstartproblemen hebben onze groei tegengehouden. Daar zijn we nu vanaf, onder andere door de juiste aanpassingen binnen ons programma en de communicatie er omheen, plus positieve ontwikkelingen in partnerships en grote projecten. Deze factoren hebben er voor gezorgd dat we versneld doorgroeien. Eén van de grote stappen die wij de afgelopen jaren hebben gezet is een wereldwijde samenwerking met Salesforce, grootste CRM-systeem wereldwijd, om de kracht van ons loyaliteitsprogramma te bundelen met de beschikbare data, waardoor ondernemers nog gerichter en effectiever te werk kunnen gaan. En dit voor een kostprijs waar niet tegen valt te concurreren.” Lyoness biedt een product wat voor zowel de ondernemers als voor consumenten interessant is. Meer halen uit de bestaande klanten en nieuwe klanten winnen, dat wenst iedere ondernemer. En vrijblijvend en kosteloos geld terug op iedere aankoop, welke consument wilt dat nu niet?

Welke grote projecten heb je het dan over?

Binnen onze focusregio’s worden projecten opgezet, waarbij grotere, lokale initiatieven gebruik maken van ons programma en daarmee de consument en lokale middenstand wil betrekken en versterken. Een voorbeeld hiervan is Outdoor Brabant, het paardensport evenement in Breda waar in 2016 het FEI Wereldkampioenschappen vierspannen voor paarden wordt gehouden. Hier is de Cashback Card gekoppeld aan het entreeticket en betaalpas, waardoor alle bezoekers (ruim 50.000) de Cashback Card op zak hebben. De Cashback Card is vervolgens te gebruiken bij de lokale ondernemers, die gepromoot worden binnen de shopping community van Lyoness.”

We zien ook veel sportclubs voorbij komen?

“Ja klopt. Internationale voorbeelden zijn de voetbalclubs Rapid Wien, Slavia Praag en nog enkele clubs die ons platform hebben afgenomen en de Cashback Card als clubpas hebben geadopteerd. Dit betekent per club honderdduizenden pashouders, die naar de lokale honderden ondernemers worden gestuurd om aankopen te doen. Van alle aankopen bij deze ondernemers gaat vervolgens 1% van de bestedingen naar de jeugdopleiding van de clubs.

Dit concept wordt in Nederland ook op kleine schaal opgezet, bij lokale sportverenigingen, zoals V.V. Baronie in Breda en Sportclub Only Friends in Amsterdam. Voor deze kleine clubs is het een uniek en nieuw sponsorconcept, waarbij anders wordt omgegaan met sponsoren. Pas bij gegarandeerde omzet voor de ondernemer vindt er sponsoring plaats. Alles wordt meetbaar en zeer transparant op deze manier.”

Waar groeit Lyoness naartoe?

“Komende maanden en jaren groeien wij door om landelijke dekking te krijgen. Momenteel hebben we een lokale focus, aangezien daar onze kracht ligt. We hebben nu met name in Zuidwest-Nederland veel aangesloten ondernemers. Ook hebben we inmiddels ruim 1.000 online shops in ons platform waar de consument dezelfde voordelen ontvangt. Binnen enkele jaren zullen we een sterke dekking hebben in de helft van Nederland en daarna groeien we snel door naar het Noorden, zodat iedereen in Nederland met Cashback en Shopping Points voordeliger kan shoppen.”

Bart Veenman (30) is ruim een jaar directeur van Lyoness Nederland B.V.. Hij benadert vanuit zijn functie een puur marketing perspectief.

Voor Bart is marketing de basis voor het runnen en leiden van een organisatie, aangezien marketing verder gaat dan enkel het plaatsen van advertenties of actief zijn op social media. Alles dient afgestemd te zijn op de positionering en strategie van een organisatie. Lyoness Nederland fungeert daarom meer als marketingbureau dan enkel leverancier van loyaliteitsprogramma’s.

Vanuit zijn ervaring als marketing strateeg en manager heeft Bart met zijn team van professionals een nieuwe koers voor Lyoness in Nederland kunnen bepalen, wat de organisatie in stroomversnelling heeft gebracht.