Dit is het verschil tussen koffie en koffie

Bij koffie heeft iedere origine over het algemeen zijn eigen kenmerken. Zo staat koffie uit Vietnam bijvoorbeeld bekend om de lagere kwaliteit die voornamelijk wordt verwerkt tot oploskoffie. Panama staat weer bekend om één van de duurste en meest fruitige koffiesoorten genaamd Geisha. Beiden zijn voorbeelden die zeker niet uitsluitend zijn, zo kunnen er ook zeker hoge kwaliteit koffies uit Vietnam komen en kunnen er lagere kwaliteit koffies uit Panama komen. Zo heeft iedere origine zijn eigen specialiteit, maar is niets uitgesloten.

Om een verschil in prijs en smaak aan te tonen worden koffiebonen (ongebrand en gebrand) getest op onder andere smaak en het aantal defecten. Dat wordt zowel in het land van origine als in het land van aankomst gedaan. De maximum score die behaald kan worden is 100 en bij een score van 80 of meer mogen de koffiebonen ‘specialty coffee’ genoemd worden. Dat wilt zeggen dat de koffie verfijnt is met veel smaken en weinig tot geen defecten heeft zoals schimmel en rotte, overrijpe of nog-niet-rijpe koffiebonen. Specialty coffee vind je eigenlijk nooit in de supermarkt of bij de groothandel, maar alleen via kleinere koffiebranders en koffie-speciaalzaken die veel waarde hechten aan versheid en kwaliteit.

Het grootste verschil in smaak proef je vervolgens voornamelijk als de koffie niet al te donker is gebrand. Je kunt het verschil in kwaliteit dan ook vergelijken met een stuk vlees. Als je een biefstukje uit de diepvries van de discount-supermarkt vergelijkt met een biefstuk van de lokale biologische vleesboerderij en je bakt deze beiden heel erg donker dan zullen beiden smaken naar donker gebakken vlees en weinig van de originele structuur en smaak behouden. De smaak wordt als het ware gemaskeerd door tonen van ‘verbrand’ vlees. Wanneer je het vlees slechts dichtschroeit en medium-rare bakt komt het verschil in kwaliteit, smaak en structuur heel duidelijk naar boven, je kunt de kwaliteit (en dus ook de reden dat de prijs hoger is) proeven! Ditzelfde gaat op voor koffie, waarbij de gradatie van branding specifieke smaken zoals fruitige of chocolade tonen, kan benadrukken of juist defecten, zoals de vieze smaak van rotte koffiebonen, kan maskeren. Bij gebrande koffie kun je dit verschil goed zien aan de kleur, maar ook als er olie op de boon zit, dat is een teken dat de koffie erg donker is gebrand.

De koffies van De Zeeuwse Branding zijn allemaal meer dan 85 punten, dus ruim boven de standaard van ‘specialty coffee’. Daarbij worden de koffies nooit heel donker gebrand. Onze donkerste branding, Windkracht 6, behoudt nog heel mooi de tonen van chocolade en noten zonder dat de koffie heel bitter en ‘verbrand’ smaakt. Windkracht 4 is iets lichter gebrand waardoor er nog meer fruitige tonen naar boven komen en de koffie gelaagd maakt, maar met een volle body. Oostenwind, de samenwerking met Syrco Bakker van Pure-C** is nog meer uitgesproken en een echte smaakbeleving van een single origin koffie uit Indonesië.