David Laport over zijn inspiratiebronnen, waaronder Zeeland

Het werk van David Laport is heel divers, prachtige creaties met veel invloeden uit de natuur, maar ook geheel op maat gemaakte moderne en traditionele couture kleding. Als geboren en getogen Goesenaar maakt David Laport daarnaast ook graag gebruik van Zeeuwse invloeden om zijn creativiteit te uiten

Een jonge ontwerper wil hij zichzelf niet meer noemen, hij werd onlangs 30 jaar, maar het feit blijft dat hij twee jaar geleden naam wist te maken in de modewereld. “Waarschijnlijk was ik op het juiste moment op de juiste plek. Toen ik afstudeerde, met een collectie van ‘opgewaaierde’ jurken, sloeg dit behoorlijk aan. Het was nieuw en kreeg veel publiciteit. En voor ik het wist ontwierp ik kleding voor diverse modeshows.”

Met een grote liefde voor theatervormgeving en –kostuums ging David na zijn opleiding in Goes naar de Theaterschool, richting kostuums. “Ik bleef zoeken naar verdieping en zo ben ik terecht gekomen op de mode-kunstacademie om meer te weten te komen over kunst met kleding. Ik merkte dat ik sculpturale vormen in kleding heel interessant vond. Dat hoeft niet per se heel draagbaar te zijn, ik vond het gewoon leuk om me hierin creatief te uiten. Het grappige is dat deze creaties op de een of andere manier toch gebruikt worden, zoals bij optredens of een videoclip. Zangeres Sia droeg bijvoorbeeld mijn ‘Spinnenjurk’ in de Ellen Degeneres Show. Het is kunst of mode, als het object om een persoon past en er in bewogen kan worden, dan is het in wezen toch weer een kledingstuk.”

“Ik haal heel vaak mijn inspiratie uit de natuur, ik heb bijvoorbeeld een collectie gemaakt geïnspireerd op insecten, met harige kleding en met de hand gemaakte vleugels. Ook Zeeuwse invloeden vind ik leuk. Ik ben geen diehard conceptueel ontwerper, maar ik probeer wel altijd vanuit een bepaalde achtergrond te creëren. Voor de Kunstacademie heb ik bijvoorbeeld, met een eigen interpretatie, een Axelse klederdrachtjurk geheel met de hand gemaakt, ook de sieraden smeedde ik zelf. En een vorige collectie was geïnspireerd op disco en Zeeuwse klederdracht. Denk aan glitterpakken gecombineerd met volume van klederdrachtrokken. Natuurlijk maak je als ontwerper ook gebruik van gevoelens en trends, zoals bij de collectie van wit kant van vorig jaar, maar je probeert toch wel altijd je eigen plan te trekken en je eigen koers te varen.”

Sinds kort heeft David Laport een atelier op de Herengracht in Amsterdam. “Ik ben nu 2,5 half jaar bezig met mijn bedrijf en ik ben best verbaasd en vind het ook heel bijzonder dat mijn ideeën aanslaan. Kennelijk doe ik iets wat aanspreekt op dit moment, het heeft waarschijnlijk met tijdgeest te maken. In ieder geval vind ik het geweldig dat ik dit kan en mag doen. En ik doe het niet alleen natuurlijk, ik werk samen met twee coupeuses, een patroonmaker en stagiaires. Daarnaast maak ik gebruik van onder meer stylistes en visagistes. Samen kunnen we iets moois neerzetten en het geheel naar een hoger level brengen.

Op dit moment zijn we bezig met een speciale couture collectie te ontwerpen voor WE, daarnaast een collectie voor de show in Parijs en in Barcelona en zijn we een aantal jurken aan het maken voor de uitreiking van de Gouden Kalveren tijdens het Nederlands Film Festival. De afgelopen 2,5 jaar lag mijn focus voornamelijk op het freelance ontwerpen, zoals veel made to measure; bruidsmode, avondjurken en jasjes en zo. Ik ga nu voor het eerst een collectie ontwerpen die gericht is op winkels. De focus zal liggen op Amerika en Azië, het is een experiment en ik vind het een heel erg spannende nieuwe stap. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in.”

Tekst Marianne Lukas

Fotografie Barrie Hullegie, Duy Quoc Vo