‘Richard van Klooster schildert portretten in atelier aan de Markt in Veere’

Portretschilder Richard van Klooster heeft een uitgebreid portfolio waar bekende Nederlanders als Joop van den Ende en Jan Peter Balkenende instaan. “Tekenen en schilderen is altijd een passie geweest. In de loop der jaren is figuratieve schilderkunst weer meer gewaardeerd en is mijn werk opgemerkt. De verschillen bij mensen maken mijn werk boeiend.”

Voor Richard was het al vroeg duidelijk: tekenen en schilderen, daar gaat hij zijn beroep van maken. Voor hem was dit als klein jongetje al onderdeel van zijn leven en onder andere met Sinterklaas kreeg hij altijd een verfpakket cadeau. “Het was een collega van mijn vader die opmerkte dat ik talent had. Mijn familie heeft het altijd gestimuleerd en rond mijn tiende kreeg ik wekelijks teken- en schilderles van deze collega, die amateurschilder was. Later bezocht ik het atelier van Frater Beatus Nijs in Hilversum en daar heb ik een aantal jaren les gekregen volgens de klassieke wijze. Voor die tijd bijzonder, we praten nu over de jaren zeventig, waarin abstract werk populair was.” Met een triomfantelijke blik gaat Richard verder: “Toen ik met mijn portfolio op de academie aankwam, met onder meer klassieke koppen van Donatello en stillevens, kreeg ik verschillende reacties. In Rotterdam werd ik met zes tienen aangenomen en vonden ze mijn werk fantastisch. Op de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam vonden ze het ‘vreselijk klassiek’ en konden ze er niks mee.” 

 

‘Op de Rietveld werd ik afgewezen, in Rotterdam met zes tienen verwelkomd’

Eerste portretten

Richard volgt een jaar de Rotterdamse kunstacademie maar in die tijdsgeest blijkt dat niets voor hem, te abstract. Hij exposeerde met figuratieve grafiek, maar een belegde boterham leverde dat niet op. “Beroepsmatig heb ik toen van alles gedaan. Uit freelance grafische opdrachten, ontstond een communicatiebureau en werd ik vanzelf ondernemer. Toch bleef ik tekenen en schilderen. Ergens tussenin is mijn passie voor realistisch portretschilderen ontstaan.” Hij pauzeert even en denkt na. “Eigenlijk ontstond dit al veel eerder, want boven in een la liggen mijn eerste tekeningen en schilderijen, die ik vanaf mijn zevende heb gemaakt. Ik was toen al geïnteresseerd in mensen en probeerde familieleden te portretteren. Heel lang was ik dus ondernemer én portretschilder. Maar omdat de belangstelling voor portretkunst steeds meer ging stijgen, heb ik de keuze gemaakt om uitsluitend voor portretschilderen in opdracht te gaan.” 

Portfolio

Aan zijn portfolio heeft hij naast Joop van den Ende en Jan Peter Balkenende, onder andere oud-politicus Ivo Opstelten en voormalig voorzitter van de Tweede Kamer Gerdi Verbeet toegevoegd. Maar het portret van Jan Terlouw springt er bovenuit. Begin 2021 wordt Richard gevraagd om deel te nemen aan het televisieprogramma Sterren op het Doek. Het is voor hem een unieke kans waarbij hij de mogelijkheid krijgt om een icoon te portretteren. Jan Terlouw kiest zijn schilderij en Richard wint de aflevering. “Hij zag zíchzelf op mijn doek, een mooier compliment kun je niet krijgen. Ik heb ontzettend veel reacties gekregen na mijn deelname aan het programma en dat had ik nooit verwacht. Het is altijd een eer als mensen je weten te vinden en jouw werk aan de muur willen hangen. Vaak wordt een portretschilderij gegeven naar aanleiding van een bijzondere gelegenheid zoals een pensioen, een jubileum, meerdere familiegeneraties willen vastleggen of voor een afscheid. Ieder portret behandel ik met evenveel passie en liefde én er zit evenveel druk op”, lacht hij. 

‘Begin 2021 wordt Richard gevraagd om deel te nemen aan het televisieprogramma Sterren op het Doek. Het is voor hem een unieke kans waarbij hij de mogelijkheid krijgt om een icoon te portretteren’

Creatief domein

Zijn atelier, gevestigd in een karakteristiek monumentenpand in Veere, is Richards creatieve domein. De afgelopen twintig jaar heeft hij zich volledig gefocust op portretschilderen. Hij is geen Zeeuw, maar gehecht aan de provincie. De rust die hij in zijn atelier terugvindt, ziet men in zijn schilderijen. “Die interesse voor mensen, laat ik terugkomen in de portretten. Dat de persoon herkenbaar moet zijn, is duidelijk. Maar de trekken in het gezicht, de houding van het lichaam en de kleding, zeggen iets over het karakter.” Het valt even stil als Richard bedenkt of hij een echte kunstenaar is. “Ja, ik ben kunstenaar maar geen vernieuwer. Een nieuwe stroming opzetten past niet bij mij. Ik schilder ambachtelijk en met klassieke technieken, wat ik prettig vind.” Hij wijst naar verschillende werken aan de muur en op zijn schildersezel. “Het maakt je wel kunstenaar, maar ik ben vooral ambachtelijk aan het werk.” 

De tubes verf staan in de startblokken om in gebruik te nemen. “Dit lijkt onoverzichtelijk, maar ik weet precies welke kleur waar staat”, lacht hij. “Ik werk graag met blauw, maar ook met bruin. Het moet bij de huidskleur en het karakter van de persoon passen. En je moet meegaan met de tijd. Tegenwoordig hangen mensen weer portretten van bekende meesters aan de muur, denk aan het ‘Meisje met de parel’, en zie je kleur terugkomen in interieur. Er is ook een tijd geweest dat alles wit moest zijn, deze golfbewegingen maken het schilderen interessant.

‘Portretlijst’

Waar sommigen een bucketlist hebben met activiteiten die ze nog willen ondernemen, heeft Richard een ‘portretlijstje’. “Ik heb zeker een aantal bekende Nederlanders in gedachten die ik graag op het doek vast wil leggen. Maar ook uit mijn eigen kringen zijn er gezichten die ik hoop te schilderen. Maar wie dat zijn, dat houd ik voor mijzelf. Ik hoop het lijstje helemaal af te werken.” 

 

‘De rust die hij in zijn atelier terugvindt, ziet men in zijn schilderijen’

Tekst Marit Jansen van Galen 

Fotografie Jan Luijk