‘Uniek: Écht Zeeuws gebrande koffie’

‘Na 26 jaar wordt er weer koffie gebrand in De Van Nelle Fabriek door Rob Clarijs’

Rob Clarijs, het brein achter De Zeeuwse Branding, is al een aantal jaar goed op weg om zijn merk op de kaart te zetten. Het doel is om de exclusieve koffie op een eerlijke manier bij de consument af te leveren. Rob brandt de koffiebonen zelf en als hij de kans krijgt om in De Van Nelle Fabriek aan de slag te gaan, komt er een droom uit. 

De Van Nelle Fabriek staat vooral bekend om de koffie, thee en tabak. Tegenwoordig zijn er kantoren van verschillende bedrijven gevestigd en worden er evenementen en congressen georganiseerd. Ook staat het sinds 2014 op de Werelderfgoedlijst. 

Midden op het terrein gaat er een deur open en stapt de Zeeuwse Rob Clarijs naar voren. Hij noemt zichzelf een ‘koffienerd’ en leeft op een dag vooral van verse filterkoffie. Zijn roots liggen in Zeeland, maar al snel heeft de provincie plaatsgemaakt voor dé havenstad van Nederland waar Rob al een aantal jaar woont. 

Na 26 jaar weer branden

“Via mijn netwerk kreeg ik te horen dat De Van Nelle fabriek weer koffie wilde branden op deze plek. Eén van de plekken waar het voor de koffie in Nederland begon. Er werd mij gevraagd of ik mijn bedrijf hier wilde vestigen. Allereerst gaat er een enorme kick door je heen, want zo’n vraag krijg je niet iedere dag. Aan de andere kant is het een serieuze stap en moest ik goed over de toekomst nadenken. Het gevoel dat ik deze kans maar één keer in mijn leven zou krijgen overheerste, dus ben ik de uitdaging aangegaan. 26 jaar nadat er in De Van Nelle Fabriek voor het laatst koffie werd gebrand, gaan mijn bonen weer dagelijks door de brander. Het is uniek dat ik de eerste ben na zo’n lange tijd.” 

Energiezuinige koffiebrander

Jezelf vestigen in deze stad betekent voor Rob dat hij het Zeeuwse een beetje loslaat. Er ontstaat een tweede bedrijf; ‘A Matter of Concrete’, oftewel ‘we maken het concreet’. 

 

‘Ook staat het sinds 2014 op de Werelderfgoedlijst’

“Ik wil een internationale markt bereiken en De Zeeuwse Branding valt moeilijk uit te leggen in het Engels”, lacht Rob terwijl hij bezig is met latte art op een cappuccino. “Innovatie en duurzaamheid maken vandaag beter en morgen goed. De lijntjes tussen mijn leveranciers en de koffieboeren zijn erg kort. Ik weet waar de bonen vandaan komen, hoe de arbeidsomstandigheden zijn en dat ze er een eerlijke prijs voor krijgen. De koffiebrander die ik heb aangeschaft is de Loring S35 Kestrel, één van de meest energiezuinige koffiebranders. Waar mogelijk proberen we te recyclen en hergebruiken.”

Een lekker ‘bakkie’

Schiehal 9E is de plek waar Rob het grootste gedeelte van de week te vinden is. Hier zie je in ieder hoekje jute zakken met bonen liggen en klinkt het gekletter van gebrande bonen die in een zak vallen. Naast het zelf branden maakt Rob alle bestellingen voor binnen- en buitenland compleet, ontvangt hij vertegenwoordigers en voorziet hen van een ouderwets ‘bakkie’. 

“Zelf lust ik alle soorten koffie, maar vaak drink ik filterkoffie. Niet van die ouderwetse die je bij opa en oma kreeg, maar ’third wave slow coffee’, zoals het eigenlijk heet. Een complexe en uitgesproken koffie, het liefst met de hand opgeschonken, alles met weegschaaltjes afgewogen en met speciaal gefilterd water gezet. Maar een goede cappuccino of espresso op z’n tijd is ook niet verkeerd. Ik ben ook Barista en geef bij mijn klanten graag demonstraties hoe ze de koffie moeten zetten. De bonen zijn met liefde geplukt, later door mij met passie gebrand en ik wil dit ook overbrengen bij het zetten van de koffie. Een lekker ‘bakkie’ kan zoveel betekenen voor een horecazaak.” 

Koffielucht

Als Rob een bak opent die tot de rand gevuld is met gebrande bonen, komt er een aangename koffielucht naar boven. “Als de koffiebrander aanstaat, dan vult het wel de ruimte. Als de wind een bepaalde richting opstaat kunnen collega’s op het terrein er ook van meegenieten. De ruimte is groot en als ik van helemaal naar achteren moet, pak ik mijn skateboard. Dan kan ik mijzelf veel sneller verplaatsen”, legt hij al wijzend naar zijn rode board uit.

Nieuwe energie

“A Matter of Concrete is nog in de opstartfase en de focus ligt voor een groot deel daarop. Dat ik de enige koffiebrander in deze bijzondere fabriek ben, dat had je mij vijf jaar geleden niet moeten zeggen. Dat had ik nooit geloofd! Ik ben er ontzettend trots op en ik wil velen kennis laten maken met mijn passie voor koffie.” Glimlachend: “Mijn netwerk is in de laatste jaren gegroeid met mede-koffienerds. Je leert veel van elkaar en het is leuk om kennis over te brengen. Daarnaast wil ik, nu we weer kunnen reizen, de koffieboeren in het buitenland opzoeken om te kijken hoe het bij hen gaat. Nu ik mijn bedrijven heb gevestigd in De Van Nelle Fabriek is mijn droom uitgekomen. Alles wat er nog op mijn pad komt, is mooi meegenomen en goed voor nieuwe energie. Daar kan ik namelijk geen genoeg van krijgen!”

‘De bonen zijn met liefde geplukt’

Fotografie Marit Jansen van Galen & Simon Metselaar