Familiegevoel vind je in het bedrijf terug

Het verhaal van de gebroeders Lourus en Wilhelm Verton is inmiddels bij velen wel bekend. Ruim 55 jaar geleden startte hun vader Lourus Jan Verton een schoenen-winkel in Zierikzee, die uitgroeide tot het schoenenimperium dat Omoda vandaag de dag is. Vivace sprak de heren op het hoofdkantoor in Zierikzee, dat drie jaar geleden gloednieuw werd opgeleverd. Het is al weer bijna te klein.

We spreken elkaar in de bedrijfskantine van het hoofdkantoor. Het voorjaar laat zich nog niet zien, buiten is het grauw. Maar de kantine doet aan als een knusse huiskamer met lekkere banken, haarden, robuuste eettafels en sfeervolle verlichting. En zoals een gezin samen komt in de huiskamer, is dit de plek waar de ‘Omodafamilie’ elkaar dagelijks treft voor een pauze van het werk.

Volgens Wilhelm is iedereen nog steeds heel blij met de verhuizing naar deze locatie met uitzicht over de Oosterschelde. “We hebben hier fijnere voorzieningen op alle gebieden. Betere kantoren, vergaderruimtes, toiletten, een groot magazijn en distributiecentrum en natuurlijk deze bedrijfskantine waar we iedere dag met zijn allen eten. Ik merk dat het helpt bij de personeelswerving, mensen willen hier graag zijn. Leveranciers die voor ons iets moeten doen, komen gerust een poosje hier in het pand werken. Ze komen nu gemakkelijker hierheen. En regelmatig organiseren we open dagen waarop het personeel aan familie kan laten zien waar ze werken. Want zij zijn ook echt trots op Omoda. Zelf vind ik het mooi dat hier veel verschillende mensen werken en dat iedereen de kans heeft om door te groeien.”

Zeeuwse geboortegrond 

Ook al groeit het bedrijf dus als kool, (inmiddels 500 medewerkers, twintig filialen en 250 merken in de webshop te koop in Nederland en diverse andere Europese landen red.) een verhuizing van het hoofdkantoor en distributiecentrum naar de Randstad ligt echt niet in de planning. Daarvoor zijn de heren te zeer verknocht aan hun Zeeuwse geboortegrond en voor hun personeel is dat veelal niet anders. Lourus: “We reizen voor ons werk over de hele wereld en komen veel in de Randstad. Maar zodra ik dan weer over het Haringvliet hierheen rijd, denk ik ‘he, weer tuus’.”

“En als we het bedrijf zouden verhuizen, moet al het personeel ook ineens meer gaan reizen of verhuizen,” voegt Wilhelm toe. Een no go dus. Bovendien is er naast het bedrijf nog plek voor uitbreiding, daar worden zo langzamerhand al plannen voor gemaakt.

Webshop

Wat in ieder geval zeker goed aangeslagen is, is de webshop van Omoda. Deze bestaat op de kop af tien jaar. Lourus: “We begonnen heel klein, verstuurden 70 pakketjes per dag en dan hadden we dikke stress. Vervolgens gingen we naar 170 pakketjes per dag. We groeiden steeds harder, dus moest het ook steeds efficiënter. Het mooie van die groei vind ik zelf dat we daardoor konden investeren in de beste experts in verschillende vakgebieden. We hebben alles nu zelf in huis. Van marketeers tot tekstschrijvers en fotografen.” Veel medewerkers van het eerste uur werken nog steeds bij Omoda. Wilhelm schrijft dat mede toe aan het feit dat ze veel verantwoordelijkheid krijgen. “Geef je mensen meer verantwoordelijkheid, dan zie je dat ze die ook nemen en zelf gaan nadenken hoe iets aangepakt moet worden. In de kantine worden ter lering en vermaak reviews van klanten getoond op grote televisieschermen. Zit er een negatieve review bij, dan krijgt de betreffende winkel of medewerker zelf de verantwoordelijkheid daar iets mee te doen.”

 

Langzamerhand plannen voor uitbreiding naast het bedrijf

Familiebedrijf

In 2016 werd de webshop van Omoda verkozen tot logistieke webshop van het jaar. “Dat is wel een heel serieuze prijs. Het is altijd moeilijk om te meten wat je effect is in de markt. Dit is wat dat betreft een beloning en erg motiverend voor onze logistieke medewerkers.”

Ook werd Omoda vorig jaar Zeeuws familiebedrijf van het jaar. Dat is op een andere manier een mooie prijs, meent Wilhelm. “Ik vond het mooi dat de jury zei dat we de klant verrassen met goede service en dat de betrokkenheid van de medewerkers zo groot is. Een mooi compliment! We zijn een soort grote familie en familie vinden wij heel belangrijk. Onze vrouwen werken vanaf het begin ook mee in het bedrijf. Als familiebedrijf ben je bovendien flexibeler. Je hebt niet te maken met aandeelhouders en springt sneller in op veranderingen in de markt.” Lourus: “Dergelijke prijzen zijn een motivatie en een erkenning voor ons dat we dus best op een ‘Zeeuwse’ manier kunnen ondernemen. De wereld is vluchtiger, vaste klanten zoals vroeger zijn geen vanzelfsprekendheid, maar je wilt ze wel aan je binden. We proberen daarom als gehele bedrijf zo sympathiek te zijn, dat de Omoda klant graag bij ons terug komt . Je moet geen onzin verkopen en je moet de klant heel serieus nemen. Die verandert en ontwikkelt zich steeds. De lat ligt hoog, het is voor al onze Omoda medewerkers een uitdaging om ieder half jaar weer de klanten te verrassen met een nieuwe collectie.”

 

Leuk nieuws: Binnenkort openen we een filiaal in het centrum van Amsterdam!

Wanneer we na het interview het pand verlaten, steekt Lourus nog snel even zijn hoofd om de hoek van de receptie. “Een leuk nieuwtje: ik zie net de contracten binnen komen, binnenkort openen we een filiaal in het centrum van Amsterdam!” Nee, Omoda is voorlopig nog lang niet uitgegroeid.

Tekst Mariska den Hartog

Fotografie Ernesta Verburg