Zo ziet een volledige metamorfose van een Ford Thunderbird eruit

Hoe een Zwitserse Ford Thunderbird Convertible uit 1964 zijn wedergeboorte beleefde in ’s-Hendrikskinderen, Roosendaal en Krabbendijke.

Een goede vriend van mij, de heer De Beaufort uit Hünenberg bij Zug in Zwitserland, heeft al heel wat oldtimers en klassiekers gehad, maar zijn liefde voor de Amerikaanse Ford Thunderbird is altijd gebleven. Hij bezit al vele decennia een lichtblauwe T-Bird uit 1964. Vorig jaar juni gaf hij de wens te kennen de kunststof bekleding van de stoelen te willen vervangen door leer, het binnenwerk te vernieuwen en op te vullen en de vloerbedekking te vervangen. Bovendien was de cabrioletkap na 56 jaar aan vervanging toe. Hij besprak zijn wensen met mij toen we bij hem en zijn vrouw op bezoek waren. Ik heb hem met Stoffeerderij Brouwer uit ‘s- Heer Hendrikskinderen in contact gebracht. Cor Brouwer heeft in zijn werkzame leven al heel wat klassiekers en oldtimers gestoffeerd, waarvan heel wat uit het Louwmanmuseum in Den Haag. De afspraak was vlug gemaakt: Stoffeerderij Brouwer zou de stoelen restaureren en van donkerblauw leer voorzien en de vloerbedekking vernieuwen. Cor regelde een afspraak met Tony de Bruijn Bekledingen in Roosendaal voor het vervangen van de cabrioletkap en tot slot maakte ik een afspraak met Autobedrijf Van Weele in Krabbendijke om de T-Bird technisch in goede staat te brengen.

De Ford Thunderbird van 1964

Toen Chevrolet zijn Corvette in 1953 op de markt bracht, was de wagen een grote flop. Fords antwoord in 1955, de Thunderbird, was direct een groot succes. Hij werd drie jaar als twoseater gebouwd om in 1958 te worden opgevolgd door een vierpersoons T-bird. De Convertible van de heer De Beaufort werd in 1964 als vierde generatie voorgesteld en bleef tot en met 1966 in productie. Hij is optioneel voorzien van spaakwielen met een centrale wielmoer. Onder de machtige motorkap ligt een 6384 cc grote V8 met 304 pk. De Amerikanen zeggen altijd over dit soort motoren: “There is no substitute for cubic inches!” Ook zijn maten zijn ‘huge’: l x b x h = 5,22 x 1,96 x 1,30 m. De kap wordt elektrisch bediend en de constructie lijkt erg op die van de Ford Skyliner uit 1958: het kofferdeksel gaat tegendraads open en de kap wordt netjes in de koffer gevouwen. De T-birds werden net als vele andere Amerikanen met een plastic/vinyl bekleding geleverd, ook de kap was van een soortgelijk materiaal gemaakt. In de loop van de 56 jaar waren zowel de bekleding als de kap verkleurd en versleten, maar dat zou veranderen…

‘Het donkerblauwe leer is afkomstig van koeien die op de Alp in het Zwitserse Wallis lopen’

Ambacht

“Meubelstofferen is een ambacht en dat brengen wij met een jonge enthousiaste groep medewerkers dagelijks in de praktijk, overigens wel met behulp van moderne machines en materialen,” vertelt Cor Brouwer enthousiast. “Een van onze specialisaties is het herstofferen, repareren en restaureren van zowel moderne als klassieke automobielen. De Thunderbird was een dankbaar object in dat kader. Onze medewerker Colin Suk is verantwoordelijk voor al het werk aan automobielen en hij heeft hier ook weer vakwerk afgeleverd. Meneer de Beaufort had zelf voor nieuw opvulmateriaal uit de USA gezorgd, want de stoelen waren doorgezeten. Wij hebben eerst de veren verstevigd en vernieuwd. Het donkerblauwe leer is afkomstig van koeien die op de Alp in het Zwitserse Wallis lopen. Daar is geen prikkeldraad waaraan ze hun huid kunnen beschadigen. Naaister Wendy Karelse heeft vervolgens het leer op de speciale naaimachine gereedgemaakt voor de stoelen. Colin heeft vervolgens de vloerbedekking van synthetisch materiaal uit Frankrijk in dezelfde kleur aangebracht. Omdat de Ford de hele winter in onze werkplaats stond, konden we de klus in alle rust klaren.”

Passie

Op de internationale oldtimerbeurs InterClassics in Maastricht in januari dit jaar ontmoette ik Stefan de Bruijn op de stand van Tony de Bruijn Bekledingen. Een week later heb ik de Thunderbird naar Roosendaal gebracht. Ook hier proef je diezelfde passie voor het ambacht als bij Brouwer. In een interview met vader Tony en zoon Stefan refereren zij aan hun slogan: ‘Waar vakmanschap een passie is, waar passie vakmanschap wordt!’

Tony de Bruijn: “Voor de kap hebben we dezelfde kleur als de bekleding gekozen. We gebruiken een drie-lagige Sonnenland kapstof uit Duitsland. De grote Duitse automerken monteren die ook voor hun cabriolets.

Tekst & Fotografie Rob Strating