Terugblik 22e editie Kiwanis Bloesem Oldtimerrit

Omslagfoto: Boet Salakory met zijn Citroën Rosalie uit 1933

Op zaterdag 7 mei 2016 werd de 22e Kiwanis Bloesem Oldtimerrit gereden. Tachtig oldtimers vanuit heel Nederland, en zelfs één uit Zwitserland, reden in een stoet door de straten van Zuid-Beveland en Walcheren. 

In 1994 besloot de Kiwanisclub Goes-de Bevelanden naar aanleiding van haar fundraisingproject ‘Serving the children of the world’ een oldtimerrit te organiseren.

“De laatste tien jaar zijn we uitgegroeid tot tachtig automobielen. Het idee om met twaalf begeleidende motorrijders en een politieagent te rijden, deed ik op bij de oldtimerritten in België. Alle kruispunten en rotondes worden keurig afgezet. De start dit jaar was in Wolphaartsdijk en de finish bij Ford Van Putten in Goes”, vertelt Rob Strating mede-organisator van de Kiwanis Bloesem Oldtimerrit. Hij ging langs bij drie deelnemende oldtimerbezitters.

Boet Salakory

De zwart met gele Citroën Rosalie uit 1933 is een opvallende verschijning bij oldtimerritten. Haar eigenaar is Boet Salakory uit Oost-Souburg die samen met zijn vrouw Magda aan veel oldtimermeetings deelneemt.

Wat een heerlijke naam voor zo’n mooie auto! Ik kan het niet laten om naast de techniek te vermelden dat Boet niet alleen op Magda, maar ook op Rosalie verliefd is. De auto werd in 1932 uitgebracht als C8 Rosalie en had 1452 cc viercilinder langeslagmotor met 32 pk. In 1933 overbrugde de Petite Rosalie op het Franse circuit Montlhéry een afstand van 300.000 kilometer. Tijdens deze rit verbeterde Citroën maar liefst 299 records! Dat André Citroën later aan zijn droomauto, de Traction Avant failliet is gegaan, is een droevige bijkomstigheid. De auto werd op de markt gebracht, terwijl hij nog niet helemaal was uitgetest. De garantieclaims kwamen met postzakken tegelijk binnen.

Exhaust Engineering

Boet Salakory is van oorsprong scheepswerktuigkundige en is directeur van zijn eigen bedrijf Exhaust Engineering. Zijn passie heeft te maken met allerlei soorten uitlaatsystemen: “Nadat ik de Rosalie technisch in orde heb gebracht door de achterremmen en lagers te vernieuwen, kwam ik op het idee zelf een demper te fabriceren. Daarvoor heb ik een Duitse vinding toegepast, de zogenaamde Micro Perforated Plate. Het RVS plaatmateriaal is voorzien van minuscuul kleine gaatjes. De uitlaatgassen worden langs die gaatjes in de buisvormige demper geleid en in combinatie met de achterliggende kamers worden specifieke frequenties van het uitlaatgeluid gedempt. Ik ondekte dat ik door de lagere stromingsweerstand meer vermogen heb en dat het uitlaatgeluid een stuk sportiever is dan voorheen. Na een seizoen rijden controleer en reinig ik de demper. De resultaten zouden ertoe kunnen leiden dat deze vinding bij meer automerken toegepast kan worden.”

Bob Eefting

De lichtblauwe Rolls Royce Corniche van Bob Eefting glijdt majestueus aan het toegestroomde publiek voorbij. Waar de Amerikaanse sloepen hun big block overduidelijk laten stampen, wil de Corniche liever niet laten horen dat er een 6,8 liter V8 met 280 pk onder de machtige motorkap huist.

Jongensdroom

De Rolls Royce Corniche werd uitgebracht in 1971. De 5,17 meter lange en 1.83 meter brede convertible kreeg zijn koetswerk mee van H.J. Mulliner/Park Ward. Bob Eefting: “De Corniche is eigenlijk mijn jongensdroom. Hij is van 1976 en werd nét voordat de orkaan Katrina dood en verderf zaaide vanuit Louisiana in 2005 naar Nederland geëxporteerd. De Nederlandse eigenaar bood hem te koop aan, dat was mijn kans. Het was een goede, harde auto, maar er moest wel wat aan gebeuren. De bovenkant van het dashboard is opnieuw met leer bekleed, het tapijt en de bekleding  van de kofferruimte werd vernieuwd en de RDW eiste andere koplampen en achterlichten. Voor werd de leren kap vervangen door een stoffen kap en hij is bij ASN Autoschadeservice Zwartepoorte Goes van 9 laklagen(!) voorzien, zoals dat voorschrift is bij Rolls Royce. Ik heb voorts te horen gekregen dat hij officieel 40 jaar oud en dus belastingvrij is.”

www.kentekenzeeland.nl

Bob Eefting is apotheker in de Pijlers in Goes. Ik ken hem al heel lang. Dat komt, omdat onze hobby’s veel overeenkomsten hebben. Hij heeft de site kentekenZeeland opgezet, een voortvloeisel uit zijn passie voor kentekens. Hij heeft de meeste K-nummers geregistreerd die tussen 1906 en 1950 in Zeeland zijn uitgegeven. Ook heeft hij een enorm archief opgebouwd met oorspronkelijke foto’s van personenauto’s, vrachtwagens en tractoren voorzien van de K-nummers. Geen wonder dat Bob bij de prijsvraag van de Kiwanis Bloesem Oldtimerrit als enige bijna alle afgebeelde automobielen wist te benoemen.

Marnix Loontjens

Op 14-jarige leeftijd is Marnix Loontjens uit Middelburg al in het bezit van een Mercedes-Benz 280 S uit 1968. Hoe zit dat eigenlijk? Marnix is de oudste zoon van Alexander en Judith Loontjens. Toen ze trouwden bestond de stoet uit historische Mercedes personenwagens en bussen, Alexanders eerste auto was een Mercedes. Marnix heeft dus zonder twijfel de genen van zijn vader. Hij is niet alleen gek van de producten van Mercedes, hij heeft ook een passie voor historische automobielen. Zijn slaapkamer hangt vol posters en foto’s van de mooiste Mercedessen ooit. Op jonge leeftijd nam Alexander hem mee naar meetings en oldtimerritten in binnen- en buitenland, o.a. met de 300 SL Roadster uit 1957.

Stimulans

Alexander heeft in de loop der jaren al diverse auto’s gerestaureerd, waaronder zijn allereerste auto, de 190 uit 1957. Er wachtte nog een project, een 170 S uit 1952. Marnix spoorde zijn vader aan ook die auto te restaureren en het resultaat: vader en zoon zijn bijna klaar met deze klassieker.

Opa’s Mercedes

Een aantal jaren geleden overleed Opa Loontjens en liet zijn vijf zonen o.a. een Mercedes-Benz 280 S uit 1968 na. Die werd opgeslagen in de werkplaats waar aan de 170 S werd gewerkt. Zo ontstond Marnix’ liefde voor de Mercedes van zijn opa. Via een lening bij zijn vader kocht hij de Mercedes van zijn vier ooms en zijn vader. Marnix stelde zelf het contract op, waarin opgenomen staat dat hij voor zijn 25e de lening afgelost moet hebben. De Kiwanis Bloesem Oldtimerrit was de eerste rally waarmee Marnix met zijn eigen auto zou meerijden. De geplande vakantie naar Amerika gooide bijna roet in het eten. Alexander en Marnix konden pas na de middag aansluiten bij de stoet. Een goede vriend van de familie reed vanaf de start met de 280 S mee. Marnix kon zo  bij de finish toch zijn prijs in ontvangst nemen: een schitterend schaalmodel van zijn eigen Mercedes!

Tekst Rob Strating